Koňak v detailu - IV - obsuha , servis , prodej .

Jak už jsem psal v předešlém článku " Stav koňaku v Čechách" , nejsme zrovna národ, který by tento nápoj nějak moc konzumoval. Naštěstí už jsou mezi námi nadšenci, kteří se o ušlechtilé destiláty také zajímají....

Mnozí z Vás namítají " Co z toho koňaku dělá vědu, vždyť je to kořalka jako každá jiná. Vždyť slivovice nebo vodka je lepší ." Ano je to každého názor, někdo má rád rum nekdo vodku a někdo třeba slivovici, každému chutná něco jiného . Mě chutné koňak a jiné ušlechtilé destiláty a proto o nich píšu. Když si někdo myslí, že je podle něj nejlepší slivovice je to na něm a ať o tom taky začne psát a já si to mile rád přečtu.

Tak jako jsou u nás řadu let vinné kluby a vinotéky, začali se zakládat kluby zaměřené na whisky a v neposlední řadě i na koňak. Jejich degustace se kloubí např. whisky a koňak nabo vína a koňak a nebo whisky a doutníky atd. Kde se hodnotí jednotlivé nápoje a jejich různá kritéria.

Nezahálí ani samotní výrobci, především velké firmy oživují trh s alkoholem. Snaží se přiblížit a oslovit především mladou populaci a to nejen novými nápoji ale i novými koktejly a longy. Přizpůsobují tomu nově míchané destiláty, které jsou přímo určené pro míchání koktejlů jako např. PURE & WHITE od firmy Hennessy. Přizpůsobují k tomu i samotné láhve a sklenky určené k longům a koktejlům, na první pohled hezky tvarovaná láhev musí zaujmout a oslovit. O to později je příjemné, když Vám mistr barman namíchá z této lahve skvělý drink opět v perfektně vypracovné sklence. Když je k tomu dobrá hudba na nějaké velké párty, která má švih a šťávu, je to prostě pro mladého člověka skvěle prožitý večer a rád se k oblíbenému drinku vrátí.

K oblíbenému drinku se rád vrátím, mám li ho dobře a odborně naservírovaný. To bývá problém dnešních číšníků, jež někteří nejsou ani v oboru vyučeni. V minulých článcích jsem psal jak by se tyto nápoje měli podávat, tak už se nechci opakovat. Jen se podělit s několika zkušenostmi s obsluhou. Tak řeba ve vyhlášené diskotéce Karlovy Lázně jsem si objednal u baru koňak ( měli jen jeden druh) a pseudo barman mi toho panáka jak říkal, začal nalévat do kelímku z umělé hmoty. Nevěřil sem vlastním očím a říkal jsem mu jestli na ten koňak nemá sklo. Následovala strohá odpověď " Sklo jó ? To mě tady rozbijou proto tady točíme do kelímků. "Já myslel, že kelímkáče jsou už akorát na venkovských zábavách, na venkovních akcí a né na vyhlášené diskotéce." říkám a ještě se snažím to nějak uhrát alespoň na jakékoli sklo. Pan barman povídá " já tu ale mám sklo jen na whisky " odpovídám " to nevadí hlavně že nějaké je, za hříšné peníze nebudu pít koňak z kelímku." To byla jedna z mnoha zkušeností. Druhá, v baru s názvem PIPI Grill sem si objednal koňak, slečna se ani nezeptala jaký chci a já už tušil, že to bude dobrodružství. Taky že bylo. Vytáhla láhev " made in tržnice " poté vzala sklenku do které z kávovaru pustila horkou vodu, tu pak vylila. Sklenku naplnila nápojem a servírovala, odvětil sem že sem chtěl koňak a né grog. V zápětí mi vmetla sebevědomě do obličeje, že sklenka na koňak se má nahřívat. BLBOST!. Říkám, že když už tu sklenku nahříváte tak tam ten koňak lejte a ne nějaké patoky z tržnice. Odvětila mi, že to koňak je, protože je to tam napsaný a jestli nechi ať si ho nedávám. To už se nedalo a odešl sem.

Samozřejmě že tu jsou i protiklady jako např. vinný bar Grand Cru, kde pan barman o své práci opravdu ví. Nabídl sortiment nabízených nápojů když sem si vybral přinesl patřičné sklo a džbánek s vodou. Poté přinesl samotnou láhev vybraného koňaku, nabídl etiketu k přečtení a po mém souhlasu teprve začal nalévat samozřejmě správnou míru, ke které nepotřeboval odměrku z které by to musel přelévat.  Dnes už v internetových obchodech máme velký výběr těchto ušlechtilých detilátů, takže si můžeme vybrat k jaké příležitosti láhev budeme kupovat. Jestli jen tak nebo na párty, kde se budou míchat koktejly a nebo jako dárek blízkému, kde můžem pořídit jak dárkové balení tak i nějakou starou pěknou láhev či třeba raritu z limitované série. Co nakonec ?, pijte jen to kvalitní co Vám chutná, výběr je opravdu velký a dobrý. V restauracích si nenechávejte cpát nějaké náhražky a patoky v umělohmotných rádo by sklenkách, dbejte na to aby Vám vybraný nápoj taky trochu prezentovali a né jen tak plácli na stůl, vždyť je to všechno jen hra.

 

 

Autor: Milan Pavlíček | čtvrtek 1.10.2009 7:40 | karma článku: 10,96 | přečteno: 1965x