Pozdravy z Gognacu aneb jak jsem poznal koňak .

13. 07. 2010 7:39:43
Jako každý z nás i já si v době dospívání prožil různé seznamování s alkoholem . Samozřejmě nechybělo takové to vytahování a machrování , kdo toho co nejvíce vypije a nic mu není atd. Zkoušeli jsme všechno možné ale vzhledem na náš studentský věk , hlavně levné . Na chatě na venkově dominovalo pivo a nějaký ten rum a Fernet . V Praze jsme byli spíš vinárnickými typy a ve vinárně Arkádia , která byla naší domovskou základnou jsme holdovali vodce , Becherovce , sem tam nějaká ta Whisky ( ale o výplatě ) a pak často míchané nápoje . Tenkrát jsem o koňaku věděl jen že je to francouzské fajnové pití za těžký peníz ...

Jak říkám , prošel jsem si tím , čím musí asi projít až na výjímky každý normální konzument alkoholu a dobrého pití . Sám pak člověk pozná co mu vyhovuje a chutná , jestli se na pití úplně vykašlat a nebo uspokojovat své chutě nějakou dobrou tekutinou ať vínem či pivem a nebo právě zmiňovanou kořalkou .

Startem mého zájmu o koňak byl článek v cestovatelském časopise Koktejl , kde autor velmi citlivě , s nádechem něčeho výjímečného a ušlechtilého popisoval výrobu a život kolem této ušlechtilé tekutiny . Popisoval tamější pohodu malého malebného městečka Cognac a já si představoval malé poklidné městečko spíš vesnici obehnanou vinicemi , něco podobného jako u nás na Moravě . Mýlil jsem se ! Městečko Cognac by se dalo přirovnat velikostí k Benešovu nebo Příbrami nebo Jihlavě . Je to velmi rušné město s bohatou historií , kde se například narodil král František první . Autor se dále ubírá k firmě Martell , kde popisuje s lehkostí charakter jednotlivých druhů koňaků .

Článek i fotografie mě velmi nadchli , že jsem se začal zajímat o tento luxusní jantarově zbarvený mok . Do té doby jsem myslel , že existuje jen nějakých pět , šest firem co jsem jejich značky viděl tady u nás v prodeji , opět jsem se mýlil ! Ano firmy Martell , Hennessy , Courvoisier , Remy Martin , Camus a Godet jsou největší a nejznámější koňakové firmy ale dalším objevováním jsem našel další stovky farmářů , vinohradníků , destilérií , firem a lidí , kteří se kolem výroby koňaku pohybují až jsem se dostal do počtu tisíců .

Pravda je , že díky změně režimu se trh s alkoholem začal rozvíjet a začali dovážet i jiné značky ale především i značky méně známé , malé rodinné firmy , které produkují kolikrát takové skvosty , že mohou hravě konkurovat i těm velkým a známým gigantům . Sám mám tyto malé firmy raději , pro jejich domácí ruční práci , rodinný vlídný přístup až familiárnost . I český člověk raději nakupuje u malého soukromníka , kde ví že to víno , pálenka nebo i uzenina mléko a nebo pečivo je kvalitnější po domácky vyráběné bez velkého množství náhražek chemikálií a stabilizátorů . Pravda je , že každý malý vinař či rodinná firma produkující koňak se hned pyšní výrobou na přírodní bázi bez přidávání chemikálií , na to kladou veliký důraz .

Především při koupi u nás takového koňaku od malého pěstitele , získáte za menší peníz velmi hodnotný a chuťově výborný destilát , který svou kvalitou může hravě konkurovat těmto velkým gigantům u kterých navíc platíte značku .

Za ta léta hledání a přijímání zpráv o koňaku , vyhledávání novinek , prezentací a kontaktování koňakových firem , jsem zmapoval prodej koňaku na českém trhu . Dokážu zákazníkovi poradit a obstarat výborný koňak odpovídající cenově své kvalitě . Vím kde obstarat novinky , rarity a nebo dárková balení . Prostě koňak zvaný francouzskými sklepmistry " Eaux De vie " ( voda života ) mám rád žiji jeho život a koňaku jako kultuře jsem zcela podlehl .Tím nechci zatracovat destiláty domácí výroby , které jsou také velmi dobré a některé dobře známé ve světě jako třeba Becherovka , slivovice od R.Jelínka a nebo Absint . Specifický český rum , vím že to je rozdíl s pravým rumem ale pravý český grog bez rumu s lodičkou nebo Božkov to prostě nejde .

Za ta léta jsem si vytříbil chuť na čisté destiláty po kterých ráno nebolí hlava . Pamatuji na ta mladická léta , na ta těžká rána kdy si člověk myslí , že mu vyměnili mozek o číslo větší než má hlavu a ten se dere ven . Ten pocit permoníků co tlučou palicemi a kladivy a v ústech jako v polepšovně . Teď už takové problémy nemám , né že bych se naučil nějak lépe pít ale člověk si za ta léta vytříbil chuť a ví jak a co mu dělá potěšení aniž by se úplně odepsal . Prostě když už piji , snažím se pít to nejlepší a nejkvalitnější . Rád se v této oblasti ušlechtilých destilátů pohybuji , rád si o destilátech povídám , rád o destilátech píši a proto jsem se rozhodl se s Vámi podělit o zážitky a poznatky přímo z klébky tohoto zlatavého moku z Cognacu z Francie . Chci napsat pozdravy z Cognacu o historii a životu a o lidech žijící a produkující Eaux De Vie ale to až příště ...

Autor: Milan Pavlíček | úterý 13.7.2010 7:39 | karma článku: 10.56 | přečteno: 1503x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Poezie a próza

David Snítilý

... a co je vlastně normální aneb nudné vztahy

„A je sexy ten Váš kamarád?“ provokovala Marka Tereza. „Ne tak jako já," kasal se Marek. „Sexy s tímhle pivním mozolem?" poukázala na jeho zvětšujícího se milana. „To není pupek, to je charisma," oponoval nádherné femme fatale.

29.3.2024 v 7:40 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 9 | Diskuse

Alena Bures

Recenze - Martina Boučková: Šílená babička

Rodiče si nevybereš. Ale to koneckonců ani děti. A mít mírně šílenou matku je někdy k vlastnímu zešílení, ale někdy....

28.3.2024 v 17:24 | Karma článku: 8.60 | Přečteno: 122 | Diskuse

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma článku: 15.24 | Přečteno: 203 | Diskuse

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma článku: 9.53 | Přečteno: 199 | Diskuse

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma článku: 4.98 | Přečteno: 132 | Diskuse
Počet článků 31 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2614
Jsem jeden z mála fandů ušlechtilých destilátů , jako je " Eau de Vie " voda života a tou je pro mne Cognac . TOPlist

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...